Afbeelding

Panorama 9
Panorama 10

Kalinchok-trekking in Nepal

Nepal heeft veel cultuur en natuurschoon. Op een verzorgde groepsreis in 1982 bekeken we Kathmandu, Pathan, Baktapur en andere dorpen, met mooie pleinen en veel tempels. Je kan in de omgeving van Kathmandu mooie fietstochten maken. We maakten ook een eenvoudige trekking van 4 loopdagen via de Kalinchok (3.690m). Het is een bebost gebied gelegen in het centrale deel van Nepal, met kleine nederzettingen en vanaf de top zijn (bij goed zicht) vele toppen van de oostelijke Himalaya te zien.

De trekking in het kort

We rijden vanuit Kathmandu met een bus naar de Sun Kosi (Sunkoshi), één van de grote rivieren van Nepal. Vlak voor Lamosangu gaan we van de grote weg (Charikot Highway) en slaan in het gehucht Kharidunga (2.500m) ons eerste kamp op. Onze tocht is heel luxe, met dragers voor de tenten en de meeste bagage, en koks die koken en afwassen. Onderweg komen we door prachtige bossen met veel grote Rododendrons.

De tweede dag komen we tot 3.250 m, met zicht op de top. De volgende dag zien we tijdens de beklimming van de Kalinchok (of Kalinchowk) de besneeuwde toppen van de grens met Tibet liggen. Later blijkt de hoogste top die toen zichtbaar was de Langtang Lirung (7.227m) te zijn.

Update maart 2016: Aardbeving in 2015.
In april 2015 vond een zware aardbeving in Nepal plaats. Het epicentrum lag in de buurt van de Langtang Lirung, waar lawines en aardverschuivingen veel verwoestingen aanrichtten en het dorp Langtang geheel bedolven. Zie ook de website van Katja Staartjes, die in januari 2016 dit gebied bezocht.

Op de Kalinchok is een hindoetempeltje (de Kali Bhagwati tempel), de god waar de berg naar vernoemd is. Er is ook een put naar de bron. Van dit gebergte ontspringen de belangrijke rivieren de Sun Kosi en de Kosi Tama. Onze Sherpa gids luidt de klok als we boven komen. Van hieruit kan je normaliter verschillende 7- en 8-duizenders langs de grens met Tibet zien (Annapurna, Lamjung, Manaslu, Ganesh Himal, Shisha Panga, Gauri Shankar en anderen). Helaas is er inmiddels meer bewolking gekomen, waardoor ze nu niet zichtbaar zijn.

Bij de pas Tinsang La (3.319m) hebben we het derde kamp. We slaan onze tenten meestal op in de buurt van een boerenhutje, en hebben veel bekijks van de kinderen die hier wonen. We hebben tijdens deze tocht redelijk wat regen, op een geheven moment is het pad in een beekje veranderd. We schuilen soms in zo'n hutje. In het gebied wonen Sherpa's en Tamangs. De mensen geven ons thee, maar vanwege de sterke rook in de hutten zijn we altijd blij als we weer naar buiten kunnen.

Nu begint de lange afdaling, waarbij we steeds meer in cultuurgebied komen met sawa's waar rijst en mais verbouwd wordt. We eindigen onze voettocht in Barabise (900m) aan de Sun Kosi. Daar is een markt waar Tibetaanse monniken de lading wegen voor dragers. Deze mensen sjouwen blijkens de weegschaal 40 kilo en meer over een pas van 5.000 m naar Tibet! Dan hebben onze dragers nog een makkie aan onze tocht gehad.

Kaarten en foto's

Er is een interactieve Google kaart van het gebied, en een eenvoudige routekaart.
Op de website staan 10 panoramafoto's.