Afbeelding

Panorama 4
Panorama 5

Wandeltochten Vanoise

Pralognan is een bergsportcentrum, enigszins in een uithoek gelegen in het Val Doron de la Chavière, aan de voet van de Vanoisegletsjer. In 1988 organiseerden de Bergsportverenigingen van het Nivon hier een trefkamp. Vanuit Pralognan zijn vele mooie dagtochten te maken, maar ook meerdaagse tochten. De GR 55 komt hier ook langs. Wij maakten eerst een drietal dagtochten, en daarna een driedaagse trektocht. Het waren technisch gesproken geen moeilijke tochten, maar vooral de dagtochten waren wel inspannend: 1.000 m en meer per dag omhoog en omlaag!

Ideëen opdoen bij de koffie
De camping ligt aan de voet van de Grand Marchet, met uitzicht op Pralognan. In het noordoosten komt de Gran Casse tevoorschijn. 's Middags maken Wilma en ik nog een verkenningstochtje naar de waterval die over een grote hoogte van de Grand Marchet komt zetten. 's Avonds raken we bij de koffie in de treftent gezellig in gesprek. We doen zo dagelijks ideeën op voor tochten.

Petit Mont Blanc
De eerst dagtocht is goed om erin te komen: een stevige klim van 1.200 m naar de Petit Mont Blanc (2.677 m), die zeer de moeite waard blijkt. Onderweg staan de alpenweiden vol met allerlei bloemen. Op de top een mooi zicht op de Gran Casse, Pralognan in de diepte (foto onder) en de rand van de Vanoise-gletsjer aan de andere kant van het dal (laatste foto bij gebiedsinformatie).

Razende reus
De volgende dag gaan we naar de Gran Casse. Lopend over een mooi, geleidelijk stijgend pad naar de Col de la Vanoise, komt de imposante verschijning van deze reus te voorschijn, bedekt met blinkende gletsjer (foto beginpagina). We passeren een aardige hut en enkele meertjes. Terwijl we over een pad van losse stenen het Lac Long oversteken komt van de hoog oprijzende gletsjer het geraas van een lawine, maar het is te ver om hem goed waar te nemen.

Spontane groepsvorming
Eén van de leuke dingen van een trefkamp is dat je makkelijk mensen ontmoet met wie je samen er op uit kan trekken. Zo maken we de laatste dagtocht met Bert (waar we bevriend mee raken), en Paulien en haar zoontje. We beginnen achter de camping omhoog naar de Petit Marchet. Aan het Lac de la Valette zitten we uren te genieten van de zon, maar voor een duik in het ijskoude water schrikken we toch terug.

Trektocht Polset-Merlet
Naar een ontspannen wandeling door het Vallée Doron de Chavière komen we aan het eind van dit dal bij de Refuge de Pêclet Polset. In de namiddag en avond kunnen we nog lekker lui genieten van de zon.

De tweede dag wordt het serieuzer: eerst langs het Lac Blanc en dan over een puinhelling omhoog naar de Col du Soutre. Opeens een wit-blinkende Glacier du Gebroulaz, waarover we weer afdalen. Een lange vallei splitst zich en na een col komen we op een groene hoogvlakte met meertjes en omringd door bergtoppen. De aangename stilte wordt soms onderbroken door het gegil van alpenmarmotten. Maar het loopt tegen het eind van de middag, en omdat we niet gereserveerd hebben haasten we ons naar de (vrij kleine) Refuge Lac Merlet. Gelukkig is er nog plaats. Een groep die na ons komt vindt nog een plek in een winterruimte verderop.

Klik op de foto voor panorama uitvoering

Laatste loodjes
Eerst passeren we een groene vallei waar aan de horizon het Mont Blanc massief opduikt. Op de afdaling passeren we een flinke kudde koeien en een zomer boerderij. Later zien we ook veel geiten, die kennelijk vrij rondzwerven door het gebied.
We doen de Petit Mont Blanc nog een keer aan. Van dit uitzicht kunnen we niet genoeg krijgen. Tenslotte gaat het pad tussen de bloemenweelde weer steil omlaag over een kronkelende en uitgesleten, duidelijk populaire route. In de diepte is de langgerekte camping goed te zien.

We bezien als gewone toeristen nog een stadje in de buurt (ik meen Albertville), en dan zit het er helaas weer op. Terug naar ons vlakke kikkerlandje!